מבוא לנגישות בסלולר

בשנים האחרונות חלה עלייה גוברת והולכת בצריכת מידע, תוכן ושירותים באמצעות מכשירי סלולר הו מאפליקציות דפדפנים והן מאפליקציות תוכן ושירותים ייעודיות.. ע"פ נתונים של Pew Research center בסקר Home Broadband 2015 נמצא כי קרוב ל 70 אחוז מהאנשים בארה"ב צורכים מידע, תוכן ושירותים באמצעות מכשירי סלולר – בעיקר באמצעות טלפונים וטבלטים מבוססי צג מגע.

צריכת תוכן ושירותים בכל תחומי החיים

אין ספק כי צריכת התוכן והשירותים מתבטאת בכל תחומי החיים החל מחינוך לגיל הרך, דרך מערכת החינוך הפורמלית, מערכת ההשכלה הגבוהה, בריאות, תעסוקה, צריכת תוכן ושירותים בתחומי הכלכלה, הספורט הפנאי והבידור, יצירה ושמירה של קשרים חברתיים ברשתות חברתיות או אפליקציות ייעודיות ועוד.

תכונות נגישות בסלולר ובטבלט מבוססי צג מגע

שלושת הענקיות – Google, Microsoft ו Apple מספקות כיום תכונות נגישות במכשירי סלולר לאנשים עם מוגבלות. חלקם מותאמים יותר לאוכלוסיות שונות של אנשים עם מוגבלות אבל בגדול כולן מתייחסות לתחום הנגישות ולכלים לסיוע בנגישות במכשיר הסלולר.

דוגמאות לתכונות נגישות

  • אפשרויות הגדלה וניגודיות גבוהה לאנשים עם מוגבלות בראייה
  • תמיכה בהקראה של טקסטים נבחרים לאנשים עם לקות ראייה ולחלק מהאנשים עם לקות בלמידה
  • תוכנות קוראות מסך מובנות במערכות ההפעלה השונות ותמיכה בצגי ברייל
  • תמיכה באנשים עם מוגבלות ע"י שליטה בתפעול המכשיר באופן מלא או חלקי באמצעות מתגים, תנועות ראש, תנועות עיניים והפעלה קולית
  • תמיכה לאנשים עם לקות בשמיעה בהתממשקות עם מכשירי שמיעה ותמיכה בכתוביות, התראות חזותיות והתראות ברטט עבור הודעות ותכונות נגישות נוספות המסייעים לאנשים עם מוגבלות.

גוגל, אפל ומיקרוסופט מספקות את התשתית שתאפשר לאנשים עם מוגבלות להפעיל מכשירי טלפון וטבלט מבוססי צג מגע חכם ואולם בכדי שהדבר יתאפשר באמת על אפליקציות הסלולר לעמוד בדרישות נגישות שיאפשרו את תפעול האפליקציות באמצעות תכונות הנגישות המובנות במכשיר או באמצעות מכשירי עזר תומכים כגון מתגים וצגי ברייל.

עקרונות נגישות מנחים באפליקציות סלולר

עקרונות בהנגשת אפליקציות סלולר דומים מאוד לעקרונות המנחים בהנגשת תכנים באתרי אינטרנט. ניתן למצוא מכנים משותפים רבים בין הנחיות Wcag 2.0 להנחיות הנגישות בתקנים ומסמכים בינלאומיים המקובלים בשימוש כגון הנחיות ה BBC להנגשת אפליקציות סלולר והנחיות איגוד האינטרנט הבינלאומי W3C במסמך קווים מנחים Mobile Accessibility: How WCAG 2.0 and Other W3C/WAI Guidelines Apply to Mobile

בנוסף פרויקט חברתי משותף של גוגל ישראל, בית איזי שפירא וחברת אלבישיין אקדמי שנועד להכשיר מפתחי אפליקציות וסטרטאפים ישראלים בתחום הנגשת אפליקציות מובייל, חיברו מדריך הנחיות להנגשת אפליקציות סלולר המבוסס אף הוא על הנחיות מהתקנים הבינלאומיים שהוזכרו קודם.

משאבים נדרשים

פלטפורמות לפיתוח אפליקציות סלולר תומכים בהטמעת כל תגי הנגישות הנדרשים עבור אנשים עם מוגבלות ובאופן שיאפשר להם לתפעל את האפליקציה באמצעות טכנולוגיות הסיוע המוטמעות במכשירי הסלולר ובטכנולוגיות סיוע נוספות מסוג אביזרי עזר המתחברים לטלפונים וטבלטים חכמים מבוססי צג מגע. וכל זאת – ללא עלות נוספת מצד המפתחים.

שיחות עם מפתחי אפליקציות שביצעו התאמות נגישות באפליקציות סלולר מציינים שוב ושוב שמדובר בהליך קל ופשוט למדי (בהשוואה להנגשת אתרי אינטרנט למשל). מורכבות העבודה ומשאבי זמן וכוח אדם הנדרשים לצורך הנגשת אפליקציות סלולר מאפשרים להנגיש אפליקציה סטנדרטית קיימת תוך מספר ימים בודדים.

10 כללים חשובים בהנגשת אפליקציות סלולר

כללים אלו משותפים לכל מסמכי הסטנדרטים הבינלאומיים שנכתבו

  1. הוספת טקסט חלופי לתמונות
  2. איסור שימוש בתמונות של טקסט
  3. שימוש בגופנים ממשפחת ה Sans-Serif
  4. הוספת Label לשדות טפסים
  5. שמירה על ניגודיות מיטבית
  6. התאמה לגדלי מסך שונים ולתצוגה אופקית ואנכית
  7. שמירה על Tab Order כך שיאפשר ניווט לוגי ואינטואיטיבי בהתאם לסדר הרכיבים המוצג על גבי המסך
  8. כפתורי פעולה בגודל של 9 על 9 מ"מ, בצבע ניגודי שונה, הבולט ביחס לשאר רכיבי ממשק המשתמש
  9. טקסט ברור לקישורים באופן שישקף את מטרת הקישור
  10. הגדרת שפת ממשק האפליקציה. ובמיוחד אפליקציות מבוססות ווב

קישורים משלימים

עודכן בתאריך 11/02/2016