כללים לעיצוב אתר נגיש

עיצוב של אתר נגיש, כמו עיצוב של בניין נגיש ומוצר נגיש צריך להיות עיצוב מכיל. עיצוב מכיל הוא עיצוב המאפשר שימוש ברור ונוח לכל המשתמשים ובכללם אנשים עם מוגבלות. האתגר הוא ליצור אתר שהוא גם נגיש גם אטרקטיבי וגם בעל רמת שימושיות גבוהה. לאחר שתצפו במגוון דוגמאות של אתרים נגישים תבינו שהדבר אפשרי.

לעיתים עולה קונפליקט בין הצורך באטרקטיביות לבין הצורך בנגישות ושימושיות. במצבי קונפליקט כאלו עליכם לזכור שאתר המונע או מקשה על המשתמשים לקבל מידע ולבצע פעולות הוא אתר שאינו משרת את בעליו ואת הגולשים. זהו מחיר כבד למדי ויש לקחת אותו בחשבון. מתפקידו של המעצב ליצור פתרונות שמספקים מענה הולם לשני הצרכים גם יחד.

עצות לעיצוב אתר נגיש

  • עצבו מנגנוני ניווט נוחים לשימוש המבטאים את מבנה המידע באתר – ודאו שעיצוב מנגנוני הניווט מבטא בצורה ברורה מאוד את היררכית המידע באתר. הבליטו את הנושאים הראשיים, על פני נושאים משניים. ודאו שהתפעול של מערכת התפריטים פשוט ונהיר, שלא נדרש זמן למידה כדי להבין כיצד להפעיל את אמצעי הניווט.
  • ספקו אמצעי התמצאות טובים – ודאו שהמשתמש יודע בכל עמוד ובכל שלב בתהליך היכן הוא נמצא. השתמשו בכותרות ברורות ומובחנות מבחינה עיצובית, הציגו bread crumbs.
  • ספקו מספר אמצעי איתור מידע באתר – תפריט, מנוע חיפוש, מפת אתר, רשימת קישורים רלוונטים, רשימת תגיות ועוד.
  • הבחינו בין טקסט קישור לטקסט רגיל – טקסטים המהווים קישור חייבים לבלוט בצורה משמעותית על פני טקסטים שאינם מהווים קישור. הצורה העדיפה והסטנדרטית היא כמובן קו תחתון. אם אינכם מעוניינים בקו תחתון תוכלו להדגיש קישורים באמצעות צבע בתנאי שתבחרו צבע השונה באופן מהותי מצבע הטקסט הרגיל (ביחס של 1:3). בכל מקרה במעבר עכבר ובפוקוס הוסיפו קו תחתון או רקע שמשנה את צבעו.
  • השתמשו ברווחים להגדרה של איזורים שונים במסך, ליצירת הפרדה בין אלמנטים או ליצירת קשר בין אלמנטים. לדוגמא: הרווח בין כותרת לפסקה שמתחתיה צריך להיות קטן מהרווח שבין הכותרת לפסקה שלפניה. כך נוצר קישור קוגנטיבי בין הכותרת לטקסט שלה שמקל על הקריאה וההתמצאות המהירה באתר.
  • ארגנו את המסך כך שיבטא בצורה נכונה את היחסים בין הפריטים השונים – בדקו האם העיצוב שלכם עונה על השאלות הבאות – מה חשוב יותר ומה חשוב פחות? מי שייך למי, מי שונה ממי, מי שווה למי. עשו זאת באמצעות – כותרות (גדולות ובולטות), רווחים, מסגרות צבעים ועוד.
  • עצבו נקי – אמצו את האמרה Less is More. המנעו מרקעים לא אחידים, מתמונות רקע לטקסטים, מאנימציות גדולות ורעשניות, מעודף קוים ומסגרות, מעודף אלמנטים גרפים, המנעו מתנועה של אלמנטים רבים, מסאונד המושמע בפתאומיות.
  • היו עקביים בשפה העיצובית שאתם יוצרים בכל העמודים באתר.