פרק 2 חיפוש
אפליקציות המאפשרות לבצע חיפוש צריכות להציע ממשק משתמש אפקטיבי לאיתור מידע באפליקציה. פרק זה כולל את המרכיבים החשובים בעיצוב ממשק משתמש שימושי ונגיש לאיתור מידע.
6. תמיד הציגו את שדה החיפוש
ההנחיה היא תמיד להציג את שדה החיפוש בממשק האפליקציה בכל מסך ומסך ובמיקום זהה (שמירה על אחידות המיקום). העדר קיומו של שדה חיפוש עשוי לגרום למשתמש תסכול ופוגע בשימושיות האפליקציה.
הנגשת שדות חיפוש
שדות להזנת טקסט באפליקציה צריכים להיות מזוהים ע"י קוראי מסכים וע"י אנשים עם מוגבלות שאינם נעזרים בקוראי מסכים. עבור משתמשי תוכנות קוראות מסך יש לסמן את שדה החיפוש ב Label שיבהיר שמדובר בשדה חיפוש. מרכיב חשוב נוסף הוא הצבת Place Holder דבר שיאפשר לאנשים עם לקות ראייה ואנשים עם מוגבלויות אחרות להבחין טוב יותר בשדה החיפוש.
כמו כן חשוב לספק הוראות למילוי טפסים אם מדובר בטפסים מורכבים. קריטריון 2.4.6 בהנחיות Wcag 2.0 מבהירה נקודה זו.
קריטריון 2.4.6 כותרות ותוויות: כותרות ותויות מתארות נושא או מטרה. (רמה AA)
אם מנגנון החיפוש באתר כולל חיפוש מתקדם המציע למשתמש מספר שדות להזנת קלט – על כולם להיות מתויגים ב Label וב Place Holder.
חשוב ביותר שכפתורי החיפוש יהיו גם כן נגישים לקוראי המסכים ושתמונת האייקון של כפתר החיפוש יהיה בסמל ברור ופשוט שייצג את הפעולה. כך לדוגמה השימוש בסמל זכוכית המגדלת נפות ביותר בשימוש לכפתורי החיפוש.
7. שימוש במנגנון אינדקס חיפוש יעיל
תוצאות החיפוש המוצעות למשתמש צריכים להיות אפקטיביים למילות החיפוש שהוזנו. מנגנון החיפוש צריך לאפשר הצעות לתוצאות חיפוש רלוונטיות לתווים ולמילים שהוזנו (בדומה למנגנון החיפוש של גוגל) .
בנוסף, מנגנוני חיפוש יעילים צריכים לאפשר תיקון שגיאות אוטומטי, זיהוי מילות מפתח והצעות לתיקון (גם כן בהתאם למנגנון החיפוש של גוגל). מנגנונים אלו יסייעו במניעת שגיאות חיפוש ויסייעו למשתמש להתמקד במשימה ולבצע בצורה יעילה יותר.
המלצות לנגישות במנגנוני איתור מידע
הנחיות Wcag 2.0 לרמה AA דורשות כי באתר אינטרנט תהייה יותר מדרך אחת לאתר מידע – באמצעות מפת אתר או מנגנון חיפוש. לפיכך קריטריון 2.4.5 בהנחיות Wcag 2.0 יתאימו להנחיות השימושיות.
קריטריון 2.4.5 ריבוי דרכים: זמינה יותר מדרך אחת לאיתור דף רשת בתוך מערכת של דפי רשת מלבד המקרים בהם דף הרשת הינו תוצאה של תהליך או שלב במהלכו. (רמה AA)
8. מתן אפשרות למיון החיפוש
יש להימנע ככל האפשר מהצפת משתמשים בתוצאות חיפוש לא רלוונטיות או תוצאות חיפוש רבות מידי. לפיכך, אם האפליקציה כוללת מידע רב שיופיע בתוצאות החיפוש – יש לאפשר מנגנון מיון לחיפוש. כך לדוגמה, אם האפליקציה מאפשרת איתור רכב, יש לספק מנגנון מיון לפי פרמטרים מרכזיים הנהוגים באיתור רכבים.
מקורות מידע
- Principles of Mobile App Design: Engage Users and Drive Conversions
- מסמך הנחיות להנגשת אפליקציות סלולר של ה W3C – Mobile Accessibility: How WCAG 2.0 and Other W3C/WAI Guidelines Apply to Mobile
- הנחיות ה BBC להנגשת אפליקציות סלולר
- מדריך הנגשת אפליקציות סלולר בפרויקט APPlicable guidebook– APPlicable guidebook בקובץ PDF או ישירות באתר קמפוס גוגל בת"א
- בדיקת נגישות לאפליקציות סלולר באנדרואיד באמצעות אפליקציית Accessibility Scanner למערכת ההפעלה אנדרואיד
- הנחיות לנגישות תכנים באינטרנט WCAG 2.0
עודכן ע"י אילנה בניש בתאריך 10.06.2017