פרק 3 רכישות והמרות
פרק 3 רכישות והמרות
ככל שהשימוש באפליקציות סלולר הולך וגובר לרבות השימוש באפליקציות המאפשרות רכישות והמרות – משתמשים יצפו לחוויית משתמש חלקה כשהם מבצעים חיפוש, סוקרים מידע, לומדים אודותיו ומבצעים חיפוש.
9. מתן אפשרות לעיין בחיפושים ורכישות קודמות
אפליקציה המציעה שרותי מסחר צריכה לאפשר למשתמשים זמינות לגישה נוחה למידע אודות חיפושים ורכישות קודמות. הדבר נכון במיוחד כשמדובר באפליקציות הנפוצות לשימוש בשירותי מסחר נפוצים.
נגישות לאיתור מידע קודם
ההמלצות ליישום נגישות בכל הנוגע לחיפושים ורכישות קודמות יבוא לידי ביטוי באפשרות להגיע לאזור החיפושים והרכישות הקודמות מתוך תפריט הניווט הראשי ובאופן שיאפשר למצוא פריט זה בתפריט.
את הלחצן המוביל לחיפושים ורכישות קודמות יש להציב כלחצן המתויג ב Label ובאופן שיאפשר לטכנולוגיות הסיוע מסוג קוראי מסכים וטכנולוגיות עזר לניווט להגיע אליהם תוך שימוש בניווט פשוט.
10. מתן אפשרות גישה לסקירות משתמשים
סקירות משתמשים הם מרכיב חשוב בקבלת החלטות הנוגעות לרכישת מוצרים. סקירות משתמשים יוצרים ביטחון רב יותר בדרך לקבלת החלטות ומאפשרים למשתמשים לקבל החלטות נכונות יותר עבורם.
ממשק המשתמש לגישה לסקירות משתמשים צריכים לאפשר מיון הסקירות לפי קטגוריות שימושיות כגון סקירות חיוביות ביותר, עד לסקירות השליליות ביותר. כמו כן, מנגנון הסקירות צריך לאפשר כתיבת חוות דעת של משתמשים שרכשו והשתמשו במוצרים.
11. מתן אפשרות למנגנון השוואה
מנגנוני השוואת מוצרים יוצרים מחויבות רבה יותר לתהליך הרכישה ולרכישה בפועל.
כשמשתמשים מבצעים רכישות, הם זקוקים למנגנון יעיל שיאפשר להם להשוות בין פריטים דומים. בהעדר מנגנון זה, יותר משתמשים ישאירו פריטים בסל הקניות וימשיכו לחפש פריטים דומים לצורך השוואה. כתוצאה מכך הם עשויים להתקשות בחזרה לפריטים שנמצאו קודם ולבצע את ההשוואה בינם לבין פריטים אחרים שמצאו.
בעת ביצוע השוואות בחנויות מקוונות באמצעות דפדפן, יש אפשרות לפתוח מוצרים דומים בלשוניות חדשות. אולם אפשרות זו מוגבלת מאוד באפליקציות סלולר
יישום נגישות בסקירות מוצרים
סקירות מוצרים הם במידה מסוימת סוג של תוכן מסוג מאמר. לפיכך הם צריכים לכלול את המאפיינים הבאים:
- שימוש בגופנים מסוג ה Sans-Serif(כגון Ariel). ניתן לעיין במאמר גופנים, נגישות וקריאות
- כותרת לשם המוצר: כותרות צריכות להיות מתויגות כך שיאפשרו למשתמשי קורא מסך לזהות שמדובר בכותרת מוצר. עבור אנשים שאינם נעזרים בקוראי מסכים, יש להדגיש כותרות בעיצוב שונה.
- שימוש בצבע טקסט לכותרות וגוף הטקסט כך שיעמוד ביחס ניגודיות של 1:4.5 לפחות. אם הדבר אפשרי – מומלץ להגביר את הניגודיות כך שתעמוד ביחס ניגודיות של 1:7 המומלצת ברמה AAA. עמידה ביחס ניגוד של 1:7 תבטיח קריאות טובה יותר במסכי טלפונים וטבלטים חכמים.
- במידה ומציגים אייקונים (לחצנים) המייצגים מחיר, מומלץ גם כן לעמוד ביחס ניגוד בין צבע הטקסט לצבע הרקע כפי שהוסבר בסעיף הקודם.
- במידה ומחירים או מידע אחר מוצג בלחצנים – יש לספק להם תוויות Label ברורות ולוודא שבעת הניווט באמצעות מחוות מגע של קוראי מסכים, מקלדות ותחליפי מקלדות – שיהיה ניתן להגיע אליהם ללא קושי.
- תמונות של מוצרים: יש לספק להם טקסט חלופי – Altפרמטר חובה. חשוב להקפיד על טקסט חלופי שיתאר את המוצר באופן מהימן. יחד עם זאת, אם גוף הטקסט המתאר את המוצר מפרט את מראהו של המוצר ותכונותיו – ניתן להגדיר ב Alt את שם המוצר והדגם המוצג
- אם בסקירת המוצרים מציגים השוואה בין שני מחירים – האחד לפני הנחה המסומן בקו חוצה המסמל מחיקה והשני שהוא המחיר החדש – חשוב ביותר לספק תיאור טקסטואלי שיבהיר שמדובר במחיר הקודם לפני הנחה ובמחיר הנוכחי לאחר הנחה. הסיבה לכך היא שחלק מקוראי המסכים בכלל ובטלפונים חכמים בפרט אינם יודעים לזהות את הקו החוצה המסמל כאמור מחיקה.
12. מתן אפשרות לביצוע רכישות בשירות צד שלישי
משתמשים רבים עושים שימוש באפשרויות צד שלישי לצורך ביצוע רכישות. הדוגמאות הנפוצות הם שירות התשלומים של PayPal, Apple Pay ו Android Pay. בדרך כלל משתמשים זוכרים את שם המשתמש והסיסמא לשירותים אלו ולכן לא נדרשים להזין שוב ושוב פרטי תשלום. מתן אפשרות לביצוע תשלום דרך שירותי צד שלישי מגבירה את תחושת הביטחון בעת ביצוע רכישות מקוונות.
יישום נגישות בשירותי תשלום דרך צד שלישי
- ראשית, חשוב ביותר שהלחצנים המובילים לביצוע התשלום דרך שירותי צד שלישי יהיו נגישים ומתויגים היטב בהתאם להמלצות בסעיפים קודמים.
- שנית, יש לאפשר למשתמשים בכלל ובמיוחד למשתמשים עם מוגבלות אפשרות לרכישה בדרכים נוספות כגון רכישה טלפונית. הסיבה לכך היא שמשתמשים עם מוגבלות שלא רשומים לאחד משירותי התשלום דרך צד שלישי, ושעשויים לחוות קושי בהזנת נתונים רבים באפליקציות סלולר – חשוב לספק להם דרך חלופית נוספת לביצוע הרכישה. כך לדוגמה, ניתן לספק מנגנון שיציג את מספר הטלפון שלחיצה עליו תפתח את אפליקציית הטלפון במכשיר לצורך ביצוע ההתקשרות. מכאן אפשר ליישם רעיונות יצירתיים נוספים ובלבד שהם לא יסרבלו את תהליך הרכישה.
13. מתן אפשרות להוסיף ולנהל אפשרויות תשלום
פישוט הליך ביצוע הרכישה באמצעי תשלום ייצור חוויית משתמש טובה יותר. ההמלצה היא לספק מגוון דרכים לתשלום ולאפשר למשתמש לבחור באיזו דרך ישלם עבור כל רכישה. לפיכך, האפליקציה צריכה לאפשר למשתמשים הוספה וניהול אמצעי תשלום.
יישום נגישות בעת הזנת פרטי תשלום
בדרך כלל, הזנת פרטי תשלום מתבצעת בשדות קלט הידועים בטפסים מקוונים. מאחר ומדובר בטופס מקוון לכל דבר חשוב לשמור על כללי הנגישות הנהוגים בטפסים מקוונים והודעות שגיאה של טפסים מקוונים.
- הוספת Label לכל רכיבי הטופס כולל תיבות בחירה, כפתורי רדיו, כפתורי שליחה וביטול וכד'.
- במידה והוזן קלט שגוי, יש לספק מנגנון שיבהיר למשתמש שטעות חלה בהזנת אמצעי התשלום. עבור משתמשי קוראי המסכים נהוג להשתמש ברכיבי ARIA למשל. עבור מי שאינם נעזרים בקוראי מסכים – חשוב שהשדות השגויים יסומנו בצבע שונה למסגרת השדה.
- במידה והפוקוס חוזר לשדה בו הוזן קלט שגוי, הודעת השגיאה צריכה להופיע בשם השדה בטקסט מסוג Place Holder שיבהיר למשתמש שהוזן קלט שגוי. לדוגמה ניתן להשתמש ב Place Holder כגון "הזן שוב את מספר כרטיס האשראי".
מקורות מידע
- Principles of Mobile App Design: Engage Users and Drive Conversions
- מסמך הנחיות להנגשת אפליקציות סלולר של ה W3C – Mobile Accessibility: How WCAG 2.0 and Other W3C/WAI Guidelines Apply to Mobile
- הנחיות ה BBC להנגשת אפליקציות סלולר
- מדריך הנגשת אפליקציות סלולר בפרויקט APPlicable guidebook– APPlicable guidebook בקובץ PDF או ישירות באתר קמפוס גוגל בת"א
- בדיקת נגישות לאפליקציות סלולר באנדרואיד באמצעות אפליקציית Accessibility Scanner למערכת ההפעלה אנדרואיד
- הנחיות לנגישות תכנים באינטרנט WCAG 2.0
עודכן ע"י אילנה בניש בתאריך 10.06.2017