טקסט ברור לקישורים

קישורים הם אחד מהמרכיבים החשובים ביותר להעברת מידע בין דפי אינטרנט ובניהם לבין יישומים ומסמכים. ככאלה, יש חשיבות רבה בהנגשתם. חשוב לזכור כי קישורים ברורים ופעילים מסייעים גם למנועי חיפוש בדירוג גבוהה יותר של אתרים.

טקסט ברור לקישורים ברמה A

קריטריון 2.4.4 זיהוי תכלית של קישור (בהתחשב בהקשר): תכליתו של כל קישור תהיה ברורה מהטקסט המלווה אותו בלבד, או מהטקסט המלווה אותו ומההקשר שבו הוא נתון, אם מדובר בהקשר ניתן לזיהוי על־ידי תוכנה. יוצאים מכלל זה מקרים שבהם תכליתו של הקישור היא רב־משמעית לכלל המשתמשים (רמה A).

הבהרת הקריטריון

טקסט קישור יהיה ברור בהתחשב בטקסט הסובב אותו. לדוגמה, אם משפט במאמר הוא “פיקוד העורף הוציא הנחיות לעניין התנהלות נכונה בשעת חירום” והמילה הנחיות מסומנת כטקסט קישור – יש כאן עמידה בדרישות התקן.

טקסט ברור לקישורים ברמה AAA

2.4.9 זיהוי תכלית הקישור (לפי הקישור בלבד): יש לקבוע מנגנון שיאפשר את זיהוי תכליתו של כל קישור אך ורק לפי הטקסט הנלווה אליו, אלא אם תכליתו של הקישור היא רב־משמעית לכלל המשתמשים (רמה AAA)

הבהרת הקריטריון

קריטריון זה מתייחס להבנת טקסט הקישור מבלי שיהיה צורך לקרוא את הטקסט הסובב אותו. כלומר הבנת הקישור לא תהייה תלויה במידע הסובב אותו.

אם נחזור לדוגמה של המשפט “פיקוד העורף הוציא הנחיות לעניין התנהלות נכונה בשעת חירום” – במקרה זה כל המשפט יהיה מסומן כטקסט קישור.

המלצות ליישום

עד כמה שהדבר אפשרי, מומלץ להוסיף טקסט ברור לקישורים מבלי שיהיה צורך לקרוא את הטקסט הסובב אותם על אף שהדבר אינו מחייב בת”י 5568 לרמה AA.

חשוב להקפיד בעיקר במקרים הבאים:

  • קישורים המובילים לטפסים מקוונים או לטפסים הניתנים להורדה למחשב.
  • בחנויות מקוונות בהם מוצגים מוצרים או שירותים לרכישה כשלצידם קישור שנקרא “רכישה” או “הזמנה”. במקרים אלו, חשוב שמטרת הטקסט תהייה ברורה באופן בלתי תלוי בטקסט מסביב.

עיצוב קישורים

צבע הקישורים צריך להיות מובחן ביחס לשאר הטקסט ובאופן שניתן יהיה לזהותו בקלות.

  • מומלץ להשתמש בצבע קישור השונה מצבע טקסט הפיסקה.
  • מומלץ להשתמש בצבעי קישור בולטים לעין גם בתנאי תאורה חזקים או כשיוצאים עם הסלולר או הטבלט לאור השמש ומבלי שיהיה צורך בהפעלת מאמץ בקריאת הקישורים.
  • במידת האפשר מומלץ לספק לקישורים הנמצאים במוקד המקלדת צבע שונה באופן שיבחין אותם משאר הקישורים שאינם נמצאים במוקד המקלדת.
  • כשמדובר במסמכים דיגיטליים בהם משולבים קישורים פנימיים וחיצוניים – מומלץ להשתמש בצבעי קישור שונים לקישורים פנימיים וקישורים חיצוניים במסמך.

אין להשתמש בצבעים משלימים

למען אנשים הסובלים מעיוורון צבעים על גבי רצף שבין הקל לקשה אין להשתמש בצבעים שיקשו עליהם את תפיסת הצבע. דוגמאות לשילובי צבעים משלימים

  • ירוק על אדום וההפך
  • כחול על סגול וההפך
  • אפור על תכלת או ההפך
  • כתום על צהוב וההפך

יתרונות השימוש בטקסט ברור לקישורים

  • מתן אפשרות למנועי חיפוש לזהות דפי אינטרנט בקלות רבה יותר.
  • מתן אפשרות למשתמשי תוכנות קוראות מסך לנווט בין קישורים באופן שיאפשר להבין את מטרתם.
  • מתן אפשרות למשתמשי מקלדת לנווט בין קישורים באמצעות מקש ה Tab .
  • כשטקסט הקישור כולל יותר משתי מילים יהיה קל יותר לאנשים עם לקויות למידה ולאנשים עם הפרעות קשב וריכוז לאתרם מבלי שיצטרכו לקרוא את טקסט הפיסקה מסביב.

קישורים משלימים

עודכן בתאריך 17.02.2016 ע”י אילנה בניש