נגישות לקישורים

קישורים בדפי אינטרנט הם מרכיבים בסיסיים וחשובים ביותר להעברת מידע. הכלל החשוב בהנגשת קישורים הוא שמשתמשי מקלדת עם וללא קורא מסך יוכלו להגיע לכל הקישורים באמצעות מקש ה Tab. במאמר זה מספר המלצות בהנגשת קישורים.

טקסט ברור לקישורים

  • מטרת טקסט הקישור צריכה להיות ברורה מתוך ההקשר בו הוא נמצא. אם הקישור נמצא באזורי תפריטים אפשר שהוא יהיה קצר באופן שיתאר את שם התפריט. אבל אם קישור נמצא בתוך מאמר – אזי יש להגדיר את טקסט הקישור ככזה שיתאר את תכליתו ויובן ללא תלות בקריאת הטקסט הסובב אותו.
  • אין צורך לכלול את המילה קישור בטקסט הקישור שכן קישורים בדרך כלל מקבלים עיצוב שונה ומשתמשי תוכנות קוראות מסך מקבלים אינדיקציה שמדובר ברכיב מסוג קישור.

נגישות לקישורים מהמקלדת

קישורים המוגדרים באזורי תפריטים ותתי תפריטים צריכים להיות נגישים למשתמשי מקלדת באופן שיאפשר לנווט בהם באמצעות מקש ה Tab, מקש ה Shift+Tab ומקשי החיצים. מקשים אלו משמשים הן משתמשי מקלדת ללא קורא מסך והן משתמשי מקלדת הנעזרים בקורא מסך. אם קישורים ניתנים לתפעול באמצעות עכבר בלבד – הם לא יהיו נגישים למשתמשי מקלדת.

קישורים לא נגישים נוצרים על ידי פקדי JavaScript Event Handlers כשמפתחים בונים תפריטים באמצעות JavaScript שריחוף עליהם באמצעות עכבר חושפת תפריטי משנה. סוג כזה של תפריטים אינו נגיש למשתמשי מקלדת.

קישורים וקוראי מסכים

תוכנות קוראות מסך מספקות חיווי קולי למשתמש כי רכיב מסוים – קישור או תמונת קישור הם קישור. קוראי מסכים מכריזים קודם את סוג הרכיב – במקרה זה קישורים ולאחר מכן את הטקסט הנלווה אליו. לדוגמה “Link צור קשר”. לפיכך, כשמוסיפים טקסט חלופי לתמונת קישור או כשמזינים טקסט לקישור – אין צורך לציין שמדובר בקישור שכן קורא המסכים כבר מספק מידע זה.

חלק ממשתמשי תוכנות קוראות המסך מנווטים בין קישורים באמצעות מקש ה Tab לפיכך, חשוב שמטרת הקישור תהייה ברורה ללא תלות בטקסט הסובב אותו. מונחים כמו “לחץ כאן”, המשך לקרוא”, “עוד” וכדומה הם מונחים שלא יהיו ברורים למשתמשי תוכנות קוראות מסך וזו סיבה נוספת לא להשתמש במונחים מסוג זה.

המלצה נוספת היא לא לספק מידע עודף בטקסט הקישור שיופיע לפני טקסט הקישור עצמו. לדוגמה, אם קישור נפתח בחלון חדש יש לספק תחילה את שם הקישור (לדוגמה – מוצרים) ורק לאחר מכן לציין אם הקישור ייפתח בחלון חדש או באותו עמוד. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בקישורים שנפתחים בחלונות חדשים.

סיבה נוספת לכך שמומלץ לספק טקסט ברור למטרת הקישור היא שמשתמשי תוכנות קוראות מסך יכולים לגשת לקישורים באמצעות מקשי קיצור ייעודיים לניווט בין קישורים. כמו כן חלק מתוכנות קוראות המסך מאפשרים ארגון קישורים לניווט בדרכים שונות כמו ארגון לפי סדר אלפביתי לכן, מומלץ לא להוסיף מידע עודף בתחילת הקישור.

לדוגמה, עבור הקישור יצירת קשר לא מומלץ להוסיף טקסט לפני שכן משתמשי תוכנות קוראות מסך המנווטים בקישורים לפי סדר האלף-בת יקלידו את האות הראשונה לשם הקישור עבור יצירת קשר או האות צ’ אבור “צור קשר”. לכן מומלץ להימנע מקישורים כמו “תוכלו ליצור איתנו קשר באמצעות…”.

המלצות נוספות להימנעות מקישורים לא נגישים

  • אסור שתכונת ה href תהייה ריקה וזאת על מנת שקישור ייחשב כקישור פעיל.

לדוגמה אין להשתמש ב <a href=”#” onmouseover=”dropdownmenu()”>Products</a>

במקום זאת יש להשתמש בקישורים הכוללים הפניה לעמוד אינטרנט ממשי– לדוגמה href=”products.htm

  • אין להשתמש ב onmouseover ו onMouseOut בכדי לייצג קישורים החושפים קישורי משנה (למשל בתפריטים או חלונות צפים).
  • אין להגדיר קישורים ב Tabindex= -1 ובכך למנוע ממשתמשי מקלדת גישה אליהם.

קישוריך

אתר WebAim במאמר על קישורים Links and Hypertext

 

 

עודכן בתאריך 26.01.2016 ע”י אילנה בניש