נגישות וקידום אתרים במנועי חיפוש

מאת יואב מנדלסון בעליה של חברת קידום אתרים seone.co.il

מעט מאוד אנשים יודעים על הקשר שקיים בין יכולת האתר שלהם להתקדם במנועי החיפוש לבין היותו של האתר נגיש לאנשים עם מוגבלות. עובדה זו נעלמת אף מעיניהם של מקדמי אתרים רבים, ותיקים ככל שיהיו.
כאשר אני אומר אנשים עם מוגבלות – למה אני מתכוון? ובכן, המונח הזה צופן בחוּבּוֹ מספר אוכלוסיות: לקויי-ראייה, לקויי-שמיעה, לקויי-למידה, אנשים עם לקויות מוטוריות וכיוצא באלה. אוכלוסיות אלו נפגעות לא פעם בחיים הממשיים, והן נפגעות פעם נוספת בעולם הווירטואלי, מאחר שבעלי אתרים אינם דואגים להפוך את האתר שלהם לנגיש עבורן.

מדוע כדאי להפוך את האתר שלי לנגיש?

יש כמה סיבות טובות להפיכת האתר שלך לנגיש יותר עבור אנשים עם מוגבלות.
ראשית, הפיכת האתר לנגיש תקל על מלאכת קידום אתרים בעתיד (על כך ארחיב בהמשך המאמר).
שנית, כך תוכל להגדיל את התעבורה באתר שלך. הפיכת האתר שלך לנגיש עבור אנשים עם מוגבלות תביא אליו בהכרח גולשים שעד כה לא יכלו לגלוש בו. אלה הם גולשים פעילים שעשויים לרכוש את השירות או את המוצר שלך. כך תוכל להגדיל את היקף המכירות שלך ואף להגדיל את קהל הלקוחות שלך באופן משמעותי.
סיבה שלישית נובעת מערכים. ערך מוסף וגדול לא פחות המתלווה להנגשת האתר שלך לאנשים עם מוגבלות טמון בגורמים מצפוניים, ערכיים וחברתיים. לגורמים כגון אלה אין מחיר.

כותרות

שימוש בהיררכיית כותרות – H1, H2, H3 – הוא חלק מתורת קידום אתרי אינטרנט, והוא גם אמצעי יעיל כדי לאפשר לקורא-מסך, אביזר הקריאה הקולי שבו משתמשים עיוורים, לסרוק טוב יותר את המסך. כותרות גדולות וברורות יכולות לסייע לכבדי-הראייה. גם שימוש בגודל גופן יחסי ולא מוחלט עשוי לסייע לאנשים עם לקויות-ראייה ולגולשים דיסלקטים.

טקסט חלופי לאלמנטים גרפיים

אלמנט נוסף שהוא חלק מ”עשרת הדיברות” של שיווק באינטרנט הוא מתן טקסט חלופי לתמונות (ALT). חלופה זו משמשת את מנועי החיפוש וגם מהווה כלי-עזר לכבדי-הראייה שאינם יכולים לראות תמונות, ונעזרים בקורא-מסך טקסטואלי ה”מתרגם” עבורם את התמונה לטקסט באמצעות הטקסט החלופי.
ידוע לכל העוסקים במלאכת קידום אתרים כי אתרים המבוססים על טכנולוגיית “פלאש” (Flash) אינם ידידותיים למנועי חיפוש ולזַחְלָנים של “גוגל”, אולם באותה מידה הם אינם ידידותיים לאנשים עם מוגבלות. כמו מנועי החיפוש שסורקים טקסטים אך נכשלים כשהם נתקלים באלמנטים גרפיים, כך גם העזרים שעומדים לרשות אנשים עם מוגבלות. לפיכך, יש להתרכז בתוכן האתר ופחות בחזותו הגרפית.
אם בכל זאת אתם משתמשים בטכנולוגיית “פלאש”, הקפידו לתת טקסט חלופי לכל האלמנטים הגרפיים ב”פלאש” ולסרטונים.
אם החלטתם להוסיף סרטי וידאו לאתר שלכם, צרפו כתוביות שילוו את הערוץ הקולי של הסרט. רק באמצעות הוספת כתוביות יוכלו אנשים לקויי שמיעה להבין את סרט הוידאו, ואתם מצדכם תתרמו לקידום האתר שלכם על-ידי הוספת טקסט.
ממש כשם שצריך להרבות תוכן באתר למען מנועי החיפוש, כך יש להרבות תוכן עבור אנשים עם מוגבלויות. לא פעם בעלי אתרים מעדיפים להסביר את כללי השימוש באתר באמצעים קוליים, הדורשים שימוש בחוש השמיעה, וכך מפספסים גולשים עם ליקויי-שמיעה.

כותרת לעמודים ומסגרות

גם ל-Title של העמוד יש חשיבות, הן מבחינת הנגישות לאנשים עם מוגבלות והן עבור שיווק באינטרנט. הוא נועד לאפשר לעזרים העומדים לרשות אנשים עם מוגבלות לזהות את דפי האתר ולנווט ביניהם. יתרה מכך, עבור אנשים עם מוגבלות צריך לתת כותרות גם למסגרות (Frames). דבר זה יסייע להם להתמצא באתר ולנווט בו ביתר קלות, כמו גם לזחלנים של מנועי החיפוש. לפי מומחי שיווק באינטרנט, הזחלנים של “גוגל” סורקים קודם כול את כותרת הדף (ה-Title), וכך לומדים על מהות דף האינטרנט והרלוונטיות שלו. דף אינטרנט נטול כותרת המתארת את תוכן העמוד יתקדם לאט יותר במנועי החיפוש לעומת דף בעל כותרת המתארת את תוכן העמוד ולא כוללת רק את שם האתר. באופן הזה בדיוק ניגשים אנשים עם מוגבלות לקריאה ולסקירה של דפי אינטרנט. תחילה הם מפענחים את כותרת הדף באמצעות העזרים שעומדים לרשותם, ובוחנים האם יש להם עניין בדף. אם אכן יש להם עניין בדף האינטרנט המסוים הזה, הם ימשיכו ויעמיקו את הקריאה בו, כל עוד לא עברו הלאה לעמוד הבא… אך הם לומדים על מהות הדף ועל תוכנו מן הכותרת שניתנה לו.

קישורים

קישורים הם אלמנט נוסף שיש לו חשיבות עצומה לבעלי אתרים המעוניינים להתקדם בתוצאות מנועי החיפוש. מנקודת מבטו של מנוע החיפוש, קישור איכותי הוא קישור שיש לו מילת-עוגן מְמַצָּה או מילת-מפתח. לפיכך, קישורים שטקסט-העוגן שלהם הוא “לחץ כאן”, לא נחשבים קישורים איכותיים. יש ליצור קישורים בעלי משמעות רלוונטית וממשית. דבר זה יסייע בקידום האתר, וחשוב לא-פחות, לאנשים הזקוקים לעזרים לפענוח טקסטים באתר.

מפת אתר

מקדמי אתרים ומומחי שיווק באינטרנט הגיעו כבר מזמן למסקנה שמפת אתר חשובה ביותר עבור הזחלנים של מנועי החיפוש. למפת אתר יש ערך מוסף אדיר עבור כל הגולשים, אנשים עם מוגבלות ואנשים שאין להם מוגבלות. מפת אתר מסייעת לגולש להתמצא בדפי האתר ולהבין את המבנה שלו. מפת אתר בנויה ב-HTML פשוט, המציף ומגלה את המבנה ההיררכי של האתר. מסיבה זאת, תרומתה של מפת אתר גדולה לאין-שיעור עבור אנשים עם מוגבלות ועבור אנשים המתקשים להבין את מבנה התכנים באתר.

שימוש ב-CSS כאלמנט עיצוב

לתכונות ה-CSS יש יתרונות ברורים בתורת השיווק באינטרנט. ככל שנמעיט בעיצובים בקוד ונשתמש בקבצי CSS חיצוניים, כך נביא לעלייה מהירה וחלקה יותר של האתר. לעיצוב באמצעות CSS יש גם יתרונות עבור אנשים עם מוגבלות. כך, למשל, שימוש בקובצי CSS חיצוניים יאפשר למשתמש לקויי-ראייה לבטל את סגנון העיצוב ולהקל על עצמו את הצפייה באתר.

אם כן, אנחנו רואים שקיים קשר הדוק בין הפיכת האתר שלך לנגיש יותר עבור אנשים עם מוגבלות לבין הרצון להתקדם במנועי החיפוש.
כשם שמנועי החיפוש עושים שימוש באמצעים טכנולוגיים ושיטתיים לאיתור מידע רלוונטי ברשת האינטרנט המשופעת במידע, כך גם אנשים עם מוגבלות נעזרים באמצעים טכנולוגיים לצורך סקירה, קריאה, גלישה וביצוע חיפושים. נראה שהטכניקות שעובדות עבור מנועי החיפוש עובדות גם עבור העזרים שעומדים לרשות אנשים עם מוגבלות. תהליך הפענוח של מנועי החיפוש חופף במידה רבה לתהליך הזיהוי והפענוח של העזרים שנועדו לאנשים עם מוגבלות.
תכנון ארכיטקטוני נכון של קוד האתר, תוכן האתר ומבנה האתר, יביא להתקדמות האתר במנועי החיפוש וגם יהפכו את האתר שלך לנגיש עבור אוכלוסייה גדולה שפעמים רבות נמנעת ממנה הגישה לעולם הידע הנראה לרבים מאיתנו מובן מאליו.