בדיקת נגישות לאפליקציות סלולר באנדרואיד באמצעות אפליקציית Accessibility Scanner למערכת ההפעלה אנדרואיד

אפליקציית Accessibility Scanner פרי פיתוחה של גוגל מאפשרת לבצע בדיקות נגישות לאפליקציות סלולר. האפליקציה סורקת מסכים בודדים (לא את האפליקציה כולה) ותציג שגיאות נגישות והנחיות לתקנן.  האפליקציה פועלת על מערכת ההפעלה אנדרואיד מרשמלו 6 ומעלה בלבד ולא על גרסאות קודמות.

תפעול אפליקציית Accessibility Scanner

לאחר הורדת האפליקציה מחנות היישומים של Google יש לפתוח את האפליקציה וללחוץ על לחצן ה Get Started

תמונה 1 מסך הפתיחה של האפליקציה

תמונה 1 מסך הפתיחה של האפליקציה

בשלב הבא תופיע הודעה המבקשת מהמשתמש להפעיל את האפליקציה מהגדרות הנגישות. לחיצה על אישור תפתח את תפריט הנגישות הראשי במערכת ההפעלה אנדרואיד. יש לגלול את המסך עד לחלקו התחתון. תחת הכותרת שירותים – תופיע האפשרות של הפעלת אפליקציית Accessibility Scanner .

תמונה 2 מסך הפעלת Accessibility Scanner מתפריט הנגישות

תמונה 2 מסך הפעלת Accessibility Scanner מתפריט הנגישות

לאחר ההפעלה תופיע הודעה המבקשת להתיר לאפליקציה את ההרשאות הדרושות לה לצורך תפעול האפליקציה הכוללת לכידת תמונה וסריקת מסכי אפליקציות.  לאחר אישור החלונות יופיע אייקון כחול שנקרא Start accessibility scan בחלק העליון של המסך (הניתן להזזה). אייקון זה יופיע כל עוד Accessibility Scanner מופעלת בהגדרות הנגישות.

מכאן ניתן להפעיל את האפליקציה המבוקשת לבדיקה ולבצע סריקה על ידי לחיצה על האייקון הכחול. בלחיצה על האייקון, תבצע אפליקציית Accessibility Scanner סריקה לחלון האפליקציה הפעיל ותציג  המלצות לתיקון בעיות נגישות. את תוצאות הסריקה ניתן לשתף באמצעות דואר אלקטרוני.

סוגי שגיאות נגישות נפוצות המזוהות ע”י אפליקציית Accessibility Scanner

  • העדר Label לכפתורי פעולה או אלמנטים לחיצים שאינם מזוהים ע”י תוכנות קוראות מסך באנדרואיד
  • כפתורים קטנים מאוד שיקשו על אנשים עם מוגבלות מוטורית בידיים להגיע אליהם או להפעילם
  • רכיבים כפולים המופיעים באותו המיקום על גבי המסך ועשויים להקשות על אנשים הנעזרים בקוראי מסכים או למנווטים באמצעות המקלדת. בעיה זו מופיעה בעיקר בעת הצגת מפות אינטראקטיביות על פני כל המסך.
  • ניגודיות נמוכה בין צבע טקסט לצבע רקע

עבור כל שגיאה מוצגת ניתן להיכנס לקישור שנקרא Learn More והוא יוביל למידע הכולל הן הסבר כללי והן הסבר טכני כיצד לתקן את בעיית הנגישות.

דוגמה לתוצאות סריקה למסך הראשי באפליקציית Waze

תוצאות הסריקה נכונים לתאריך 27.03.2016 בעת כתיבת מאמר זה.

תמונה 3 תוצאות הסריקה למסך הראשי באפליקציית Waze

תמונה 3 תוצאות הסריקה למסך הראשי באפליקציית Waze

 

תמונה 4 הצגת רשימת תוצאות סריקה לבעיות נגישות במסך הראשי של אפליקציית Waze

תמונה 4 הצגת רשימת הצעות לתיקון בעיות הנגישות למסך הראשי באפליקציית Waz

כאמור, את תוצאות הסריקה והמלצות לתיקון בעיות הנגישות ניתן לשלוח  בדואר אלקטרוני.

 

עודכן ע”י אילנה בניש בתאריך 27.03.2016