התאמות נגישות בפייסבוק – הנחיות והמלצות לעורכי תוכן

במאמר התאמות נגישות בפייסבוק וטוויטר מוסבר מה נדרש מבעלי אתרים ועורכי תוכן החייבים בביצוע התאמות נגישות בפלטפורמות שאין להם שליטה על רכיבי נגישות.  תקנה 35זמבהירה שיש לבצע את התאמות הנגישות מבין אלה הזמינות בפלטפורמה שאינה בשליטתו של החייב בביצוע התאמות נגישות כגון פייסבוק או טוויטר.

“…(ז) חייב יבצע התאמות נגישות כאמור בתקנה זו אף אם החומרה שהוא עושה בה שימוש במתן שירות האינטרנט מצויה מחוץ לגבולות ישראל; ואולם ניתן השירות באמצעות פלטפורמת רשת חברתית (כגון פייסבוק או טוויטר), יבצע נותן השירות את אלה מבין התאמות הנגישות הנתונות לבחירתו באמצעות הפלטפורמה (כגון בחירת ניגודיות)…”.

הבהרה: בפייסבוק לא ניתן לבחור ב”סט צבעים נוסף” או להגדיר ניגודיות ברמת  הפלטפורמה שמציעה פייסבוק. התאמות נגישות של ניגודיות גבוהה עבור חלק מרכיבי ממשק המשתמש  בדפדפנים מסוימים מתאפשרת באמצעות הגדרות הדפדפן ו/או באמצעות מערכת ההפעלה.

התאמות נגישות בשליטת עורכי תוכן בפייסבוק

טקסט חלופי לתמונות

פייסבוק מאפשרת להוסיף טקסט חלופי לסרטונים ולתמונות ולפיכך רכיב זה מחייב והוא גם מעוגן בהנחיות Wcag 2.0  לרמה AA.

הפניה להנחיות Wcag 2.0

עיקרון 1: תפיסה – יש להציג את המידע ואת המרכיבים של מנשק־המשתמש כך שהמשתמשים יוכלו לתפוס (לקלוט) אותם בחושיהם.

הנחיה 1.1 חלופה טקסטואלית: יש לספק חלופות טקסטואליות לכל תוכן שאינו טקסט, באופן שיאפשר את המרתן לצורות אחרות שאנשים נזקקים להן, כגון כתב גדול, כתב ברייל, דיבור, סמלים או שפה פשוטה יותר.

קריטריון 1.1.1 תוכן שאינו טקסטואלי: לכל תוכן שאינו טקסט המוצג למשתמש, תהיה חלופה טקסטואלית שתשמש לאותן מטרות, למעט המקרים המפורטים להלן (רמה A)

נגישות באמצעות תיוג

כשמוסיפים תיאור לווידאו ותמונות לפני שמפרסמים אותם בפייסבוק – אלה למעשה ישמשו אנשים עם מוגבלויות שונות  ויאפשרו להם ולטכנולוגיות הסיוע שברשותם להבין טוב יותר את הסטאטוסים שהם משתפים.

ספר משהו על התמונה

כשמשתמש מוסיף תמונה או סרטון לפייסבוק, מוצגת גם תיבת טקסט בה כתוב בטקסט וירטואלי (Place Holder) שנעלם מיד לאחר הכתיבה “ספר משהו על זה” (או ווריאציות אחרות בהתאם לסוג התוכן). זה בדיוק המקום להכניס תיאור קצר של התמונה או הסרטון.

שימוש בשפה פשוטה

מומלץ שסטטוסים הכוללים טקסט בלבד, סטטוסים המשלבים קישורים לאתרים אחרים לרבות תיאורים טקסטואליים לסרטונים ותמונות יהיו ממצים ויבהירו  את המטרה והתכלית בפיסקה קצרה. שימוש בשפה פשוטה חשוב במיוחד כשמדובר בשירות ציבורי או בשירותי מסחר המוצעים לגולשים באמצעות רשתות חברתיות לרבות  פייסבוק.

טקסט ברור לקישורים

פייסבוק מאפשרת כתיבת פתקים אותם ניתן לפרסם בציר הזמן.  כתיבה בפתקים מאפשרת לבצע פעולות עיצוביות בסיסיות כגון הדגשת טקסט כמו גם הוספת קישורים לטקסט נבחר. כך לדוגמה, אם משתמש מעוניין להכניס לפוסט שהוא כותב מספר קישורים למספר אתרים או שירותים שהוא מציע – ניתן לעשות זאת באמצעות הפתקים.

הוספת טקסט ברור לקישורים בהתאם להנחיות Wcag 2.0  לרמה AA

הנחיה 2.4 ניווט נוח: יש לספק למשתמשים אמצעים שיעזרו להם בניווט, באיתור תכנים ובזיהוי מקום הימצאם באתר

קריטריון 2.4.4 זיהוי תכלית של קישור (בהתחשב בהקשר): תכליתו של כל קישור תהיה ברורה מהטקסט המלווה אותו בלבד, או מהטקסט המלווה אותו ומההקשר שבו הוא נתון, אם מדובר בהקשר ניתן לזיהוי על־ידי תוכנה. יוצאים מכלל זה מקרים שבהם תכליתו של הקישור היא רב־משמעית לכלל המשתמשים  (רמה A)

יצירת פתקים ברשת החברתית פייסבוק

  1. כניסה לפייסבוק ממחשב
  2. כניסה לפרופיל משתמש
  3. תחת תמונת הנושא יש לבחור ב”עוד”
  4. בתפריט הנפתח יש לבחור ב”פתקים”
  5. בחירה ב”הוספת פתק”
  6. סימון טקסט המיועד לקישור ובחירה באפשרות קישור מתוך הסרגל העליון. ניתן להקליד כתובת URL או להדביק אותה
  7. לחיצה על ENTER בכדי ליצור קישור
  8. פרסום ההודעה בהתאם להעדפות המשתמש

חברים של משתמשים שפרסמו פתקים יוכלו לגשת אליהם בהתאם להעדפות הפרסום.

הערך החברתי

אין ספק שהוספת טקסט חלופי לתמונות ולסרטי וידאו ישפרו משמעותית את חוויית השימוש של משתמשי פייסבוק עם מוגבלות. הדבר יסייע הן לאנשים עם לקות ראיי, הן לאנשים עם עיוורון מוחלט והן לאנשים עם לקויות למידה ומוגבלויות קוגניטיביות נוספות להבין טוב יותר את הפרסומים בפייסבוק וכתוצאה מכך להשתתף יותר  בפעילויות חברתיות וציבוריות  ברשתות החברתיות.

הנגשת סרטונים באמצעות כתוביות ותיאור קולי

הוספת כתוביות ותיאור קולי לסרטונים של החייבים בביצוע התאמות נגישות בשירותי אינטרנט לא מתאפשרת באמצעות הכלים שמציעה פייסבוק לעורכי תוכן (לפחות לא בעת כתיבת מאמר זה). בכל מקרה, הוספת כתוביות ותיאור קולי לסרטונים בפייסבוק מחויבת בהתאם לתקן הישראלי ת”י 5568 המבוסס על הנחיות Wcag 2.0 לרמה AA/.

מקורות מידע

עודכן ע”י אילנה בניש בתאריך 15.06.2016