טכניקות פלאש – טקסטים חלופיים

הנגשה של סרטוני “פלאש” ל”קוראי-מסך” מאתגרת במיוחד לאור הפער הגדול בין שיטות העבודה של כל אחת משתי התוכנות האלה. תוכנת “קורא-מסך” עובדת בצורה לינֵארית, כלומר מציגה את התכנים (באמצעות הקראה) מלמעלה למטה. תוכנת “פלאש”, לעומת זאת, עובדת על ציר-זמן, כלומר מציגה כמה תכנים בו-זמנית על-פני רצף זמן. משמעות הדבר היא שתוכנת “פלאש” יכולה להציג דברים שתוכנת “קורא-המסך” כלל אינה מוּדעת לקיומם.

כדי לבחור פתרון נגיש נתייחס לארבעה מצבים:

  1. סרטוני “פלאש” שאין בהם מידע ושאינם מהווים קישור – אנו נעדיף ש”קורא המסך” יתעלם מהם. פתרון זה מתאים לסרטוני “פלאש” דקורטיביים, או סרטים שמטרתם ליצור אווירה בלבד. במקרה כזה נבחר ליצור סרטון “פלאש” אילם.
  2. סרטוני “פלאש” פשוטים, כגון באנרים – במקרה כזה ניתן טקסט חלופי לסרט שלם, בהנחה שהסרט עצמו מהווה קישור ושאין בו יותר מקישור אחד.
  3. סרטוני “פלאש” במורכבות בינונית, כגון פְּלֵיירים של וידאו – במקרה כזה נצטרך להנגיש את הסרט באמצעות מתן טקסטים חלופיים לאובייקטים ולכפתורים.
  4. סרטוני פלאש מורכבים, כגון משחק אינטראקטיבי – במקרים כאלה נצטרך לבחור בין שתי אפשרויות: לספק חלופות בתוך הקובץ עצמו, או, בשל המורכבות הגבוהה, לספק קישור לעמוד HTML שיהווה חלופה ל”פלאש” כולו. לדוגמה: אם פיתחתם מחשבון לחישוב משכנתה ב”פלאש”, לפני הכניסה ל”פלאש” יהיה קישור למחשבון נגיש שיציג את המחשבון באמצעות טופס HTML.

כמובן שבעולם האמיתי יש גם מצבי ביניים, כמו למשל באנר שיש בו שני כפתורים.

כל המידע הכלול בטקסט החלופי מנוהל באמצעות חלון נגישות של “פלאש”. אל חלון הנגישות אפשר להגיע דרך Window > Accessibility או על-ידי לחיצה על מקשי הקיצור Alt+F2.

חלון נגישות בפלאש

חלון נגישות בפלאש

האפשרויות המוצגות בחלון הנגישות משתנות בהתאם לסוג האובייקט שנבחר. להלן הסבר על משמעות השדות.

Make Movie Accessible – כאשר שדה זה נבחר (בררת-המחדל) יכולות הנגישות של פלאש יוצגו ל”קורא-המסך”. אם השדה הזה לא נבחר, “קורא-המסך” יזהה שיש סרט “פלאש”, אבל לא ייכנס לתוך התוכן של הסרט.

Make Object Accessible – אם אפשרות זו אינה נבחרת, האובייקט הנבחר יהיה בלתי-נראה ל”קורא-המסך”. “קורא-המסך” יקרא את הטקסט החלופי בלבד. שדה זה נבחר כבררת-מחדל, לכן עליכם לשים לב לבטל את הבחירה עבור אובייקטים חסרי-משמעות.

Make Child Objects Accessible – אם יש אובייקטים-ילדים לאובייקט מסויים, אפשר להסתיר אותם מ”קורא-המסך” באמצעות סימון אפשרות זו. אפשרות זו שימושית מאוד עבור אובייקטים המיוצרים ממספר אובייקטים שלכולם ביחד יש משמעות אחת. לדוגמה, אם יש טקסט שנבנה על-ידי מספר רב של אותיות בודדות, לא נהיה מעוניינים לחשוף את המידע הזה ל”קורא-המסך”, אלא רק את הטקסט המלא שהתקבל מצירוף האותיות. במקרה כזה, נכתוב טקסט חלופי ל-movie clip ונבטל את הסימון ב Make Child Objects Accessible ב-movie clip.

Auto Label – אפשרות זו אומרת ל”פלאש” לקשר כפתורים עם הטקסט שנמצא בתוכם או בסמוך אליהם. אם כל הכפתורים שלכם כוללים טקסט בתוכם או בסמוך אליהם, יוכל “פלאש” להציג את הטקסט הזה כטקסט חלופי ל”קורא-המסך” באופן אוטומטי. שימו לב, התוצאה של בחירה זו אינה מדוייקת תמיד, כך שיש לבדוק אותה היטב. אפשר להשתמש ב-Auto-labeling גם עבור רכיבים כגון כפתורי רדיו ותיבות רשימה בסרטון. נגן “פלאש” יניח שעליו להשתמש באובייקטים הטקסטואליים מעל או משמאל לאמצעי הבקרה כתווית. שוב, יש להשתמש אך ורק באובייקט טקסט יחיד כתווית. אם נעשה הקצאה של טקסט חלופי בעזרת ה-name property, תוך שימוש בלוח בקרת הנגישות או ActionScript, הערך יעקוף את פונקצית ה-auto-labeling מבלי לבטל אותה לחלוטין. ניתן לבטל את auto-labeling רק דרך לוח בקרת הנגישות ולא ניתן לשנותה באופן דינמי מרגע שהיא נקבעה.

Name – בשדה זה עליכם להזין את הטקסט החלופי לאובייקט. זה הטקסט שקורא המסך יקרא כאשר הוא יגיע לאלמנט מסויים. יש להזין טקסט קצר (משפט קצר).

Description – שדה זה מיועד לספק תאור ארוך יותר לאובייקט (אם יש צורך בכך). זהו אינו שדה שחובה למלא אותו והוא מיועד רק למקרים שקשה לתאר את האובייקט רק בעזרת שדה ה name. שימו לב, קורא המסך יקריא את שני השדות ולמשתמש אין יכולת לבחור לא להקריא את שדה ה Description. לכן עליכם להימנע מלהרחיב במילים או במידע שלא לצורך.

Shortcut – שדה זה מאפשר להודיע למשתמש שלאובייקט הוקצה מקש קיצור. שימו לב שהשדה זה הינו מטפל בתכנות של מקשר הקיצור לאובייקט אלא רק מספק מידע אודות קיומו.

שימו לב, ניתן גם לספק טקסטים חלופיים באמצעות ActionScript

הגדרת הסרטון כסרטון אילם

אפשרות זו מיועדת למצב בו הסרטון אינו מציג מידע והוא דקורטיבי לחלוטין. במקרה כזה נסיר את הבחירה Make object accessible בלוח בקרת הנגישות.

את אותו ה- property ניתן לקבוע בעזרת ActionScript. הקוד הבא מדגים כיצד אובייקט מוגדר כבלתי נגיש בעזרת silent property:

logo_mc._accProps = new Object();

logo_mc._accProps.silent = true;

Accessibility.updateProperties();

יצירת טקסט חלופי לסרט שלם

טקסט חלופי לסרטון שלם ינתן במקרים של סרטונים פשוטים כגון באנרים, סרטים המראים אנימציה פשוטה, או סרטים מרכבים שלא ניתן להנגישם בכל דרך אחרת.

יש למקם את הטקסט החלופי בשדה השם. תוכן הטקסט החלופי צריך לתאר את הסרט והמטרה שלו בדיוק כמו הגדרת טקסט חלופי לתמונה ב HTML. מומלץ על פי רוב שתוכן שדה השם יהיה קצר וממוקד על מנת לתאר את תפקיד הסרטון. ניתן להשתמש בשדה התיאור לתיאורים ארוכים יותר.

במקרים בהם יש רק טקסט חלופי אחד עבור סרטון שלם, יש למנוע נגישות ל child objects של הסרטון ובכך למנוע עדכונים תכופים לקורא המסך של אנימציות בתוך הסרט.

הקצעת הטקסט החלופי מתבצעת בחלון נגישות תחת השדה name. . תמונת המסך למטה מראה טקסט חלופי הממוקם בשדה name ” Moon orbiting a planet.”

חלון נגישות make movie accessble מסומן

חלון נגישות make movie accessble מסומן

הנגשת הסרט ע”י מתן טקסט חלופי לאובייקטים לכפתורים ואמצעי בקרה

כאשר הסרט מורכב יותר וכולל בתוכו מגוון אובייקטים וכפתורים. יש לספק טקסט חלופי לסרט כולו (כדי שקורא המסך יבין במה עוסק הסרט – לדוגמא – “נגן וידאו”), ובנוסף לכך יש להגדיר שה chilled object יהיו נגישים. הפעולות שעליכם לבצע הן: בחלון נגישות של כל הסרטון סמנו את האפשרויות Make Movie Accessible ו Make Child Objects Accessible

כיצד לתת טקסט חלופי לכפתורים?

ישנן שלוש שיטות להנגשת כפתורים לקורא מסך:

  1. לשים טקסט בתוך הכפתור. קורא המסך יקריא את הטקסט הזה.
  2. לספק טקסט חלופי בשדה name ו/או בשדה description בחלון הנגישות של הכפתור.
  3. לשים טקסט בסמיכות לכפתור ולסמן את האפשרות Auto Label בחלון נגישות.

אם הטקסט כתוב כחלק מהסימבול של הכפתור אז הטקסט יוקרא באופן אוטומטי על ידי קורא המסך כאשר המשתמש יגיע לכפתור. אם הסימבול של הכפתור אינו כולל טקסט אזי יש לספק טקסט חלופי באמצעות חלון הנגישות. כברירת מחדל קורא המסך יזהה את הכפתור ויקריא את המילה “כפתור” ואת הטקסט שהוא מכיל או את הטקסט החלופי שלו. אם הכפתור מכיל יותר מטקסט אחד פלאש יבחר אחד מהטקסטים בלבד ויקריא אותו.

כפי שאמרנו קודם לפלאש יש גם אפשרות לבצע Auto Label. אפשרות זו מופיעה בחלון הנגישות כאשר אף אחד מהאובייקטים על הבמה לא נבחר. כאשר נבחר באפשרות הזו ואין טקסט חלופי לכפתור והכפתור אינו מכיל טקסט בתוכו, אזי פלאש ינסה לקשר באופן אוטומטי טקסט שנמצא בקרבת הכפתור עם הכפתור. כיוון שמאוד קשה לפלאש לדייק בזיהוי הטקסט הנכון וכיוון שאפשרות זו מזמנת שגיאות, רצוי שלא לעשות בה שימוש. אם בכל זאת תבחרו להשתמש בה עליכם לבדוק את עצמכם באמצעות קורא מסך.

ביצוע של אנימציה בתוך כפתור (למעלה למטה או שינוי בעקבות בחירה) לא תיקרא ע”י קורא המסך ועלולה לגרום לו להקריא את כל הסרט מהתחלה. לכן, במקרים כאלו עליכם לבטל את הסימון מ Make Child Objects Accessible ובמקום זאת לספק טקסט חלופי בשדה name ו/ או Description.

שימו לב, במצבים בהם כפתורים המשנים את למשל – כפתור המשמש ל play/pause בפאנל וידאו יש לשנות את הטקסט החלופי בהתאמה באמצעות ActionScript.

אספקת טקסט חלופי באמצעות ActionScript

על מנת לספק טקסט חלופי בעזרת ActionScript, יש ליצור אובייקט חדש לכל מופע ואז לשייך את מידע הנגישות. מרגע ששויך ערך השם, יש לעדכן את אובייקטי הנגישות. פעולה זו מתבצעת פעם אחת עבור כל האובייקטים ברגע שהשינוי נעשה. אין צורך לעדכן כל מופע של האובייקט. שים לב שהקוד הפשוט למטה כולל שורה ליצירת אובייקט חדש לסרטון כולו. לאחר מכן, הערך משויך ל name property וה child objects נעשים בלתי נגישים על ידי ה- property force simple.

רשימה שלמה של properties של ActionScript מוצגת כאן עם השדות התואמים בלוח בקרת הנגישות.

root._accProps = new Object();

_root._accProps.name = “Moon orbiting planet”;

_root._accProps.forcesimple = true;

Accessibility.updateProperties();

טבלה 1 – תכונות נגישות ב – ActionScript
Property סוג טקסט חלופי בלוח בקרת הנגישות מתייחס ל:
.silent boolean הנגש סרט/ הנגש אובייקט לוגיקה הפוכה סרטים שלמים, כפתורים סרטונים, טקסט דינאמי, שדה הזנת טקסט
.forceSimple boolean הנגש (child objects) לוגיקה הפוכה סרטים שלמים, סרטונים
.name String שם סרטים שלמים, כפתורים, סרטונים, שדה הזנת טקסט
.description String תאור סרטים שלמים, כפתורים, סרטונים, טקסט דינאמי, שדה הזנת טקסט